eMan: Průvodci firem na cestě do digitální budoucnosti

Základem podnikání jsou dobré nápady. Když se k nim přidá ještě kus vizionářství, je na úspěch zaděláno. Obojím je protkán příběh české softwarové firmy eMan. Její projekty často předběhly dobu a posbíraly bezpočet ocenění. Dnes její software mimo jiné pohání byznys Bohemia Energy, usnadňuje život klientům ČSOB nebo proměňuje v digitální jízdu řízení vozů Škoda. Za deset let existence vyrostl eMan z nuly na obrat 168 milionů korun za rok 2019.

Sekce pro investory na stránkách emitenta

Software

OBOR

Praha/Houston

LOKALITA

46,6 MIL. KČ

CELKEM ZÍSKÁNO V RÁMCI VEŘEJNÉ NABÍDKY

46,63 %

CELKOVÝ UPSANÝ PODÍL

CZ0009009718

ISIN

Jiří Horyna

CEO

Ke čtení zpráv, nakupování nebo správě bankovních účtů budou lidé v dohledné době masově používat mobilní zařízení. Tato slova psal v roce 2010 Jiří Horyna, spoluzakladatel začínající softwarové společnosti eMan, ředitelům pojišťoven, bank a dalším topmanažerům. iPhone měl za sebou teprve tři roky na trhu, iPad byl čerstvou novinkou. Svět žil s klasickými tlačítkovými telefony, které v prodejních statistikách prohrály se smartphony až o tři roky později.

Dnes už je těžké si to představit, ale Horyna se svými kolegy na začátku minulé dekády předvedl kus vizionářství. A to firmu eMan provází po celou její existenci. K jejím ve své době průkopnickým nápadům patří SMS jízdenky, mobilní verze slevového portálu nazvaná mKupony nebo mParkování, mapující volná místa na parkovištích P+R v Praze. Příznačné je, že eMan posbíral celou řadu ocenění za originalitu či inovativnost.

Společnost, která se zprvu zaměřovala na mobilní aplikace, během dekády vyrostla ve středně velký software house a dodává komplexní řešení energetickým společnostem, průmyslovým firmám, bankám či automobilkám. Zaměstnává více než 100 lidí a její obrat dosáhl loni 168 milionů korun. Čeští vývojáři postupně překročili i hranice republiky, když se mezi jejich zákazníky zařadily například evropský statistický úřad Eurostat nebo automobilka Seat. Před dvěma roky otevřeli první zahraniční pobočku, a to v americkém Houstonu.

Zakladatelé společnosti eMan. Zleva: Michal Košek, Tomáš Čermák, Jiří Horyna, Jan Horyna

Vždycky jsme měli nápady a připadalo nám, že technologie skýtají velmi zajímavou příležitost do budoucna.

JIŘÍ HORYNA
CEO

Kolumbovský rébus

Příběh firmy, která sama sebe řadí mezi tři největší tuzemské tvůrce softwaru pro mobilní zařízení, se začal odvíjet v roce 2004. Tehdy se dva zaměstnanci marketingu Českého rozhlasu Jiří Horyna a Tomáš Čermák rozhodli, že začnou podnikat v informačních technologiích. „Připadalo nám, že technologie skýtají velmi zajímavou příležitost do budoucna, takže nás to za nimi přirozeně táhlo,“ vzpomíná Čermák, jehož doménou je dnes ve firmě marketing.

V té době bylo hitem prodávat pro mobilní telefony vyzváněcí melodie. Ale zakladatelé eManu věděli, že se dá vymyslet více. A přišli s projektem SMS jízdenek. Jenže přestože do něj vtáhli i velkou českou softwarovou firmu Unicorn, nepodařilo se nápad prodat. Paradoxní je, že pražský dopravní podnik službu o tři roky později spustil, ovšem s jiným dodavatelem.

Horyna s Čermákem se mezitím stali zaměstnanci Unicornu. Strávili tam pět let, než je v roce 2010 opět přemohla touha podnikat. Bohatší o řadu zkušeností oživili eMana, do nějž zlákali své kolegy z Unicornu — vývojáře Michala Koška a Horynova bratra Jana. V mobilních technologiích v té době nastala nová éra, kterou nastolil Apple s iPhonem. A v eManu ji chtěli využít a přinést vlastní produkt. Vznikly mKupony, mobilní obdoba amerického slevového portálu Groupon, a to ve stejném roce, kdy se teprve rozjížděl Slevomat. Jenže začala finanční krize a za dané situace se ukázalo být příliš finančně náročné projekt šířeji prosadit. „Byl to takový kolumbovský problém, kdy potřebujete velký objem uživatelů, aby byla aplikace atraktivní pro nabízející firmy, a zároveň hodně firem, aby byla chytlavá pro uživatele,“ vzpomíná Michal Košek, současný guru technického vývoje v eManu.

  1. Jiří Horyna a Tomáš Čermák zakládají firmu eMan a přicházejí s nápadem SMS jízdenek. Ty nakonec pražský dopravní podnik o tři roky později nabídne zákazníkům, ale s jiným dodavatelem.

  2. Horyna s Čermákem se stávají zaměstnanci velké české softwarové firmy Unicorn.

  3. Oba zakladatelé opouští Unicorn a oživují firmu eMan, kam zlákají své kolegy z dosavadního zaměstnání – IT specialistu Michala Koška a Horynova bratra Jana.

  4. Startuje mobilní aplikace Pojišťovna, kterou v eManu vyvinuli pro Českou pojišťovnu. Jde o první větší zakázku firmy, tehdy za 200 tisíc korun. Následuje mobilní obchod pro Datart nebo aplikace Horská služba.

  5. eMan digitalizuje obchodní proces společnosti Bohemia Energy a stává se významným dodavatelem energetických firem. Mezi zákazníky se řadí MND, Pražská plynárenská či E.ON.

  6. Společnost začíná dodávat mobilní řešení Škodě Auto. Ta se postupně stává největším zákazníkem z hlediska obratu.

  7. Do společnosti kapitálově vstupuje výrobce zabezpečovacích zařízení Jablotron.

  8. eMan poprvé přesahuje v tržbách metu 100 milionů korun, když za rok 2017 utrží 139 milionů korun.

  9. Původní čtyři společníci vykupují od Jablotronu zpět podíl prodaný před dvěma lety.

  10. eMan vstoupil na trh pražské burzy PX Start jako středně velký český software house, který dodává komplexní řešení energetickým společnostem, průmyslovým firmám či bankám.

První velký kšeft za 200 tisíc

Společníci firmy se poté rozhodli pozměnit strategii a místo vlastních produktů se zaměřit na dodávku mobilních řešení na míru, primárně pro firmy. A protože jim chyběla zákaznická reference, vymysleli dvě aplikace, na nichž by předvedli svůj um potenciálním zákazníkům. Na svět tak přišel obchod s květinami v mobilu Kytkomat a již zmíněné mParkování usnadňující řidiči hledání parkovacího místa v Praze. Aplikace nepřinesly výrazný komerční úspěch, ale svou inovativností pomohly otevřít dveře do korporací.

Na jaře 2011 tak slavnostně startovala aplikace Pojišťovna, kterou v eManu vyvinuli pro Českou pojišťovnu. Umožňovala například hlásit přes mobil nehodu nebo uzavírat cestovní pojištění. „Byla to naše první velká zakázka, tehdy za 200 tisíc korun,“ říká s úsměvem Tomáš Čermák. Následovaly mobilní obchod pro Datart, aplikace Čtyřlístek, tedy komiks do mobilu, nebo Horská služba, která uměla lokalizovat svého uživatele a přivolat pomoc.

Obchodní proces v Bohemia Energy původně trval dva týdny. My jsme jej v roce 2014 zdigitalizovali a zkrátili na jeden den.

JIŘÍ HORYNA
CEO

Dvorní dodavatel Škody Auto

Zlom ale přinesli zákazníci z energetiky, pro něž eMan začal vyvíjet řešení klíčová pro jejich byznys. Mezi první patřila Bohemia Energy. Její obchodníci objížděli domácnosti a lákali nové odběratele energií. Když uzavřeli smlouvu, putovala přes šéfa obchodní skupiny na centrálu firmy, kde ji kontrolovali a přepisovali do informačního systému. „Ten proces původně trval dva týdny. My jsme jej v roce 2014 zdigitalizovali a zkrátili na dva dny. Obchodníci dostali tablety s integrovaným biometrickým podpisem a vše šlo elektronicky,“ popisuje výkonný šéf eManu Jiří Horyna. Následně se firma dostala k zakázkám pro MND, Pražskou plynárenskou nebo E.ON.

V té době firma opět upravila svou strategii a začala se zaměřovat na větší projekty, které budou řešit jádro byznysu ve vytipovaných oborech. „Došli jsme k tomu, že nechceme stovky klientů, pro něž budeme vyvíjet menší věci, protože to nejsme schopni efektivně odbavit,“ vysvětluje Horyna.Vedle energetiky přibyl průmysl, kde je velkým klientem Honeywell, finančnictví, kam eMan výrazněji prorazil díky vývoji mobilního e-bankingu pro ČSOB, a v neposlední řadě automotive. Škoda Auto se dokonce v posledních dvou letech stala největším zákazníkem z pohledu obratu.

Realizované projekty

ŠKODA AUTO
ŠKODA Connect, ŠKODA OneApp, MyŠkoda, MyŠkoda Platform a dalsí
ČSOB
ČSOB Smartbanking
E.ON
E.ONE Kontrakty, E.ON Mobilní portál údržby, E.ON Mobilní klient měření, E.ON Energie24
EDENRED
E-Pay by Edenred, TicketCard by Edenred

Stále častěji nám dveře ve firmách otevírají manažeři, s nimiž jsme se potkali při minulých zakázkách, a oni si odnesli pozitivní zkušenost.

JIŘÍ HORYNA
CEO

Neutuchající tvořivost přinesla Minialarm

V letech 2016 až 2018 společnost vyzkoušela partnerství s výrobcem zabezpečovacích systémů Jablotron, který do ní kapitálově vstoupil a přinesl především snazší provozní financování a následně i lepší postavení u bank. Ale ze spojení nevznikly zamýšlené synergie, takže zakladatelé eManu po dvou letech vykoupili prodaný podíl zpět.
V současnosti vidí společnost velkou příležitost ve změnách, jimiž prochází energetika, výroba aut i průmysl obecně. Nutně je bude provázet významná digitální transformace.
„Například auta produkují stále více dat, která se dají různě využít a zpracovat. To se bude ještě prohlubovat s trendy samořiditelnosti a sdílení,“ říká Michal Košek. Postupně přibývají i zahraniční klienti a americká pobočka po etapě získávání prvních drobných projektů proráží i do velkých tendrů.

eMan ale ve shonu zakázkového vývoje neztrácí svou nápaditost. Jedním z posledních počinů je Minialarm, přenosné zabezpečovací zařízení, které ohlídá městský byt i vesnickou chalupu, nepotřebuje elektrickou síť ani internet a člověk si je instaluje s pomocí mobilu během pár minut. „Mimo jiné tak ukazujeme, že dnes už umíme vyvinout software i hardware,“ uzavírá Jiří Horyna.

Přehled úpisů prostřednictvím trhu START

DatumTržní kapitalizaceCena za akciiZískáno od investorůUpsaný podíl
31. 8. 2020199 920 000 Kč51 Kč46 614 000 Kč46,63 %

11.11.2021

V ČESKU VZNIKÁ JEDNA Z PRVNÍCH KRYPTOMĚNOVÝCH RPG HER

Pražský softwarový dům eMan vyvíjí a začne provozovat kryptoměnovou online hru s názvem Alteration. Ta bude provázána se světem NFT a poběží na síti největší světové kryptoměnové burzy Binance. Hra bude vznikat pod nově založenou dceřinou firmou společnosti eMan nazvanou Legend has it.

08.06.2021

EMAN ZAČNE PRACOVAT PRO NĚMECKÝ VOLKSWAGEN

Společnost eMan uzavřela rámcovou smlouvu s německou automobilkou. Po dobu dvou let bude pražský softwarový dům dodávat IT služby včetně vývoje „chytrých“ uživatelských aplikací. Rámec smlouvy je 4,5 milionu eur.