BEZVAVLASY.CZ

Bezvavlasy: Specialisté na vlasy neznají krize

Našli tu správnou mezeru na trhu, sestavili žádané portfolio, vsadili na promyšlenou cenovou politiku a spolehlivé dodání do druhého dne. E-shop Bezvavlasy, specializovaný na vlasovou kosmetiku, nepřetržitě roste a zároveň pravidelně vytváří zisk. Obratem se blíží půl miliardě, do pěti let plánuje být na dvojnásobku. Kniha objednávek

E-commerce

OBOR

112,7 mil. Kč

CELKEM ZÍSKÁNO V RÁMCI VEŘEJNÉ NABÍDKY

23 %

CELKOVÝ UPSANÝ PODÍL

CZ0009011920

ISIN

František Novotný, Aleš Hudeček

MAJITELÉ

Člověk musí svému podnikatelskému záměru hodně věřit, aby se do něj pustil v době finanční krize. Aleš Hudeček vsadil na to, že ženy se chtějí líbit pořád, a vyplatilo se mu to. V roce 2009 rozjel e-shop zaměřený na produkty péče o vlasy. V té době to byla hodně výjimečná specializace, na trhu existoval podle něj jediný obdobný konkurent. Z počátku byly Bezvavlasy klasická „garážovka“, Hudeček si vše dělal sám, zboží měl doma a zásilky nosil na poštu. Za první rok se dostal na obrat milion korun.

Poté přibral společníka Františka Novotného, který měl za sebou větší zkušenosti s podnikáním, a rozvoj společné firmy nabral tempo. „Začali jsme budovat nějakou strukturu, nabrali jsme lidi do kanceláře, do skladu, rozšiřovali jsme nabídku. Já jsem navíc do firmy nalil nový kapitál,“ vzpomíná Novotný. Růst se podle něj v následujících letech pohyboval i kolem sta procent ročně, a to až do dosažení obratu 100 milionů korun.

Zákazníci, kteří neodcházejí

Základem úspěchu bylo podle obou společníků dobře sestavené produktové portfolio za velmi konkurenceschopné ceny a spolehlivé, rychlé dodání zboží. Velkou výhodou se podle Novotného stala věrnost zákazníků, kteří u firmy nakupují třeba deset i více let a neodcházejí.

Česko je ovšem země milující nízké ceny a Bezvavlasy s tím musely umět zacházet. Majitelé dnes svůj přístup popisují jako chytrou cenovou politiku. „Já jsem takový hodně analytický typ, takže s cenami hodně pracujeme podle toho, co se děje na trhu, a k jejich stanovování používáme řadu kritérií, nejen to, že chceme být o x procent pod konkurencí. Zároveň jsme od počátku uměli zboží sehnat tak, abychom mohli být levnější a neukrajovali si kvůli tomu z marží,“ říká Hudeček. I díky tomu je firma vlastně celou svou existenci zisková, což v české e-commerce nebývá zrovna pravidlem.

  1. Aleš Hudeček založil e-shop Bezvavlasy.cz zaměřený na produkty péče o vlasy

  2. Do firmy vstupuje František Novotný

  3. Bezvavlasy expandují na slovenský trh

  4. Poprvé dosažen obrat sto milionů korun

  5. Firma rozšiřuje pole působnosti do Maďarska

  6. Bezvavlasy vstupují na pražskou burzu

E-shop také od začátku velmi dbal na rychlost a spolehlivost dodání. Vždy měl nabízené zboží skladem, aby je byl schopen doručit do druhého dne. „Potvrdilo se nám, že to je správná cesta. Hlavně v minulosti řada e-shopů nejdřív nabrala objednávky a pak teprve začaly zboží shánět. Dodání pak mohlo trvat čtyři až pět dnů. To jsme zásadně nikdy nedělali,“ říká František Novotný.

Úspěch na domácím trhu pobídl Bezvavlasy k zahraniční expanzi. V roce 2012 tak firma rozšířila své aktivity na Slovensko a o šest let později do Maďarska. Svého někdejšího jediného soupeře rychle překonala a dnes je v přiostřující se konkurenci dvojkou na domácím trhu po Notinu, které se stalo jedním z největších evropských prodejců parfémů a kosmetiky obecně.

Cesta k miliardovému obratu

Za celou svou existenci Bezvavlasy drží svůj růst na průměrných 25 procentech ročně. Loni firma utržila přes 450 milionů korun, její hrubý zisk byl 41 milionů. Do budoucna směřuje k miliardovému obratu, kterého by chtěla dosáhnout do pěti let.

Aktuálním rozvojovým projektem je vybudování vlastního plně automatizovaného skladu u Plzně. Zatím se Bezvavlasy spoléhaly na externí skladovací prostory v Pardubicích. „Bude to investice za desítky milionů. Doufáme, že nám s ní zčásti pomohou evropské dotace,“ říká Novotný.

Protože na vysoce konkurenčním trhu vždy časem klesají marže, plánuje firma dál rozšiřovat své portfolio mimo jiné o vlastní značky, které by měly nabízet vynikající kvalitu za velmi dobré ceny. „Máme už jistou velikost a svou základnu klientů, takže je pro nás snazší promovat vlastní produkty. Těmi se můžeme odlišit a uhájit své marže,“ vysvětluje Novotný.

Bezvavlasy plánují také další zahraniční expanzi na východě a jihu Evropy, ale poohlíží se i na západ. Příštím novým trhem by nicméně mělo být Rumunsko. „Chceme svůj úspěch replikovat v dalších zemích. Hodláme tam vstupovat jako specialista na vlasovou kosmetiku, který bude cílit na kadeřnictví a přes ně rozšíří svůj záběr i na ostatní spotřebitele. Je to strategie, která se osvědčila, a dovedeme ji rychle překlápět do pozitivních čísel,“ říká Aleš Hudeček.

Prestižní záležitostí se pak pro Bezvavlasy stal vstup na pražskou burzu, kde současní majitelé nabídnou potenciálním zájemcům ke koupi část svých podílů. V dalším kroku mají v úmyslu prostřednictvím akciového trhu i navýšit kapitál a získané peníze použít na zamýšlenou akvizici.